Adaptive teaching and field dependence-independence: instructional implications

Carolina Tinajero Vacas, Alba María Castelo Pérez, M. Adelina Guisande Couñago, M. Fernanda Páramo Fernández

Resumen


Abstract

Cognitive styles are among the dimensions of individual differences considered particularly relevant in adaptive teaching. Field dependence-independence is one of the most heuristic cognitive style constructs and has been shown consistently to determine academic results of students, regardless of their educational level or cultural origin and the area of knowledge considered. This fact has prompted attempts to train field independence and a thriving line of investigation focused on the adaptation of instructional methods to cognitive style, which has been offering data which should be considered in educational practice. Studies made to date both on training and instructional adaptation have been gathered and synthesized in the present revision, and some general lines of action when adapting teaching to cognitive style have been extracted.

ENSEÑANZA ADAPTATIVA Y DEPENDENCIA-INDEPENDENCIA DE CAMPO: IMPLICACIONES INSTRUCCIONALES

Resumen

 

Los estilos cognitivos se encuentran entre las dimensiones de diferencias individuales consideradas relevantes en la enseñanza adaptativa. De especial valor heurístico se mostrado la dependencia-independencia de campo, dimensión que influye, de manera consistente en los resultados académicos de los estudiantes, al margen de su nivel educativo y su origen cultural y del área de conocimiento evaluada. Esta constatación ha inspirado intentos de entrenar a los estudiantes en las habilidades de los independientes de campo, así como una línea de investigación centrada en la adaptación de los métodos intruccionales al estilo cognitivo, que ha venido proporcionando datos que deberían ser considerados en la práctica educativa. En el presente trabajo, se sintetizan los estudios realizados hasta el momento sobre entrenamiento y adaptación instruccional y se proponen algunas líneas generales de actuación en la adaptación de la enseñanza al estilo cognitivo.


Palabras clave


cognitive style, field dependence-independence, adaptive teaching, estilo cognitivo, dependencia-independencia de campo, enseñanza adaptativa

Texto completo:

PDF


DOI: http://dx.doi.org/10.14349/rlp.v43i3.522

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 3.0 License.